زندگینامه مختصری از استادحاج محمد علی اوحدی

اَین عمار!!!درجستجوی عمار...

عاشقان شهادت،فداییان ولایت

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ اَین عمار!!!درجستجوی عمار... خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

                           

رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی، درگذشت پیشکسوت قرآن و ابوالشهید، آقای حاج محمدعلی اوحدی را تسلیت گفتند.

گفتنی است، «محمدعلی اوحدی» از داوران و اساتید برجسته تلاوت قرآن کریم شب گذشته در سن حدود 80 سالگی به دلیل بیماری کلیوی، در مشهد مقدس دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست. 

محمدعلی اوحدی در سن 11 سالگی خواندن قرآن را شروع کرد. این قاری برجسته قرآن‌کریم سال 1354 حدود 6 ماه در کشور مصر نزد اساتیدی چون؛ «مصطفی اسماعیل»، «محمدصدیق منشاوی»، «شحات‌ محمدانور»، «ابوالعینین شعیشع»، «عبدالباسط محمد عبدالصمد»، «بدر حسین» و «محمد طوخی»تعلیم دید و تلاوت‌های زیادی نزد این اساتید اجرا کرد.

او در سال‌های آغازین جنگ تحمیلی دو تن از فرزندان خود را راهی جبهه‌های جنگ حق علیه باطل کرد که یکی از فرزندان وی به مقام رفیع شهادت نائل آمد و دیگری به مرتبه بالای جانبازی رسید.

در چهاردهمین همایش تجلیل از خادمان قرآنی کشور در سال 1388 از محمدعلی اوحدی به عنوان خادم برگزیده قرآن کشور توسط رئیس جمهور تجلیل شد.

مراسم تشییع استاد محمدعلی اوحدی ساعت 12 ظهر امروز در صحن آزادی حرم مطهر امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) با حضور تعدادی از شاگردان، دوستداران و فعالان قرآنی کشور برگزار شد."پیر تلاوت" در بستر بیماری

«محمدعلی اوحدی» در سال 1320 در کربلا متولد شد و آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن را نزد استاد «شیخ عبدالرحمن دروی» گذراند سپس در محضر استادانی چون «عبدالفتاح شعشاعی و ابوالعینین شعیشع» در کربلا به ویژه استاد شعشاعی به تلمذ پرداخت که آن زمان اوحدی حدود 11 سال سن داشت.

وی در سن 19 سالگی به اصرار پدرش که مجتهد و عالمی مذهبی بود و چندی قبل به منظور اقامت در ایران و حضور در رکاب آیت‌الله سید «یونس اردبیلی» مرجع مسلمانان آن زمان، سفر کرده بود با انبوهی از تجارب عالی قرآنی در زمینه قرائت و نوار کاستی از صدای استاد «عبدالباسط» به ایران آمد و از همان زمان مشغول تدریس و آموزش سبک‌های مختلف قرائت قرآن شد و در مسابقات سراسری و بین‌المللی بسیاری موفق به کسب مقام برتر شد و به دنبال آن در مسابقات فراوانی به امر داوری پرداخت.

اخذ گواهینامه بین‌المللی داوری از لیبی

این خادم برگزیده قرآنی و دارنده گواهینامه بین‌المللی داوری از کشور لیبی از سال 1348 افتخار خادمی حرم مطهر امام رضا (ع) و قاری رسمی تشریفات آستان قدس رضوی را دارا است و در چهار بار در سال هنگام غبارروبی حرم مطهر امام هشتم هر بار حدود سه ساعت به تلاوت قرآن با صدای تاثیرگذارش می‌پردازد همچنین در سفرهای بسیاری به کشورهای مختلف از جمله آرژانتین، برزیل، مالزی و مصر به اجرای برنامه و تلاوت تبلیغی قرآن پرداخته‌ است.

این پدرشهیدویک جانبازشیمیایی ازجنگ تحمیلی ایران وعراق،سفری به آرژانتین برای تلاوت تبلیغی قرآن داشت که این سفر باارتحال امام خمینی(ره)مصادف شدودرسالن اجتماعات کلیسایی که مراسمی باحضور نمایندگان مذاهب مختلف، ویژه ارتحال امام تدارک دیده بودند،حدودنیم ساعت تلاوت قرآن داشت که جمع را به شدت تحت تاثیرقرارداد.وی دراین باره می‌گوید:چندتن ازکشیش‌های خارجی پس ازشنیدن تلاوتم باوجودآنکه زبان عربی نمی‌دانستنداقراربه دلنشینی صدایم کردند.

شاگردی در محضر نوابغ تلاوت مصر

این قاری برجسته قرآن کریم سال 1354 حدود شش ماه در کشور مصر نزد استادانی چون؛ «مصطفی اسماعیل، منشاوی، شحات انور، ابوالعینین شعیشع، عبدالباسط و ...» تعلیم دید و در این باره می‌گوید: به خاطر دارم سال 1354 در مالزی پس از تلاوت قرآن، سفیر مصر که آن زمان رابطه‌ خوبی با ایران نداشتند مرا به منظور تلاوت در مصر به کشورش دعوت کرد و همان سال موفق شدم از کشور سوریه با دعوتنامه‌ای که در دست داشتم به مصر سفر کنم و هفت روایت قرائت قرآن را نزد استادان برجسته آموختم. اوحدی اظهار کرد: به یاد دارم آن سال‌ها در مصر استاد «مصطفی اسماعیل» که متون قرائت را به قراء می‌آموخت معتقد بود قاری باید ابتدا خودش از تلاوتش لذت ببرد و بعد شنوندگان. مصطفی‌اسماعیل همچنین معتقد بود قرآن را طوری بخوانید که گویی با مردم سخن می‌گویید و صداهای بسیار بلند و سر و صدای اضافی از زیبایی تلاوت می‌کاهد، ایشان پس از شنیدن تلاوت من گفت: «آینده بزرگی در پیش داری» و من به تبع توصیه این استاد برجسته قرآن همواره قرآن را با توجه به مفاهیم تلاوت می‌کنم.

 

                           گفتگوی استاد محمدعلی اوحدی با نشریه نبأ (1391/1/1)

 

برای شادی روحش صلوات

 




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:,

] [ 11:32 ] [ رضااحسانی ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه