دانشجویان در محضر امامشان

اَین عمار!!!درجستجوی عمار...

عاشقان شهادت،فداییان ولایت

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ اَین عمار!!!درجستجوی عمار... خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

حضرت آیت الله خامنه ای نیز ضمن پاسخگویی و بیان برخی نكات درباره مسائل مطرح شده، به تبیین نسبت آرمانها با واقعیتها، وظایف جامعه دانشجویی و راههای ایجاد و افزایش نشاط و تحرك حقیقی در دانشگاهها پرداختند.
ایشان با شكرگزاری به درگاه پروردگار به خاطر دیدار با جمع با صفا، صمیمی و پرنشاط دانشجویان، مطالب بیان شده در این دیدار را غالباً پخته، سنجیده و بسیار خوب خواندند و دستگاههای مختلف را به بررسی راههای تحقق پیشنهادهای دانشجویان توصیه كردند.
رهبر انقلاب در پاسخ به دانشجویی كه خواستار تبیین معنای «اعتدال» شده بود، خاطرنشان كردند: رئیس جمهور منتخب كه این شعار را مطرح كرده است حتماً معنا و مفهوم مورد نظر خود را درباره مقوله اعتدال بیان خواهد كرد.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با اشاره به سخنان یكی دیگر از دانشجویان درباره برخورد صحیح با دولتِ رئیس جمهور منتخب افزودند: همچنانكه درباره همه دولتها تأكید شده است باید از این دولت نیز حمایت و به آن كمك كرد.
ایشان افزودند: برخی می گویند اگر دولت اینگونه باشد به او كمك و گرنه انتقاد می كنیم. بنده با انتقاد مخالف نیستم اما اولاً انتقاد با عیبجویی فرق دارد، ثانیاً باید ابتدا فرصت كار و تلاش و تحرك داده شود.
حضرت آیت الله خامنه ای كار قوه مجریه را واقعاً سخت و دشوار برشمردند و خاطرنشان كردند: هیچكس نیست كه نقطه ضعف نداشته باشد بنابراین نباید توقعات را به قدری بالا برد كه از توان منطقی اشخاص خارج باشد.
رهبر انقلاب با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن مشكلات و واقعیتهای كشور افزودند: مجموعه نیروهای فعال سیاسی، كاری و دانشگاهی دست به دست هم دهند تا كارها به فضل الهی به پیش برود.
یكی دیگر از دانشجویان از بروز كدورت در میان دانشجویان به علت اختلاف در تحلیل های سیاسی اجتماعی سخن گفته بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر پرهیز كامل از تبدیل اختلاف نظرها به كدورت و خصومت گفتند: جداً از دانشجویان عزیز و طرفداران سلایق گوناگون خواهش می كنم كه اجازه ندهند «اختلاف نظر در تحلیل و برداشت و تفسیر»، به كینه و دشمنی بیانجامد.
ایشان در همین زمینه افزودند: به توصیه حضرت امام، مانند طلبه ها باشید كه در هنگام مباحثه بسیار جدی هستند اما در بقیه اوقات رفیق و دوست و همراه یكدیگرند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مباحثی كه برخی دانشجویان درباره فتنه 88 مطرح كردند، افزودند: در بررسی آن حوادث تلخ، مسئله اصلی و عمده، قانون شكنی و رفتار غیر نجیبانه‌ ی جماعتی است كه در مقابل جریان قانون ایستادند و به ایران عزیز، لطمه و ضربه و خسارت وارد آوردند.
ایشان افزودند: البته در حاشیه و گوشه و كنار یك حادثه ی بزرگ، ممكن است مسائلی روی داده باشد كه گاه یك نفر مظلوم یا ظالم واقع شود اما در هر حال نباید مسئله اصلی بخاطر این مسائل گم شود.
ایشان در همین زمینه این سوال اساسی را مطرح كردند كه چرا و به چه دلیل مدعیان تقلب در انتخابات 88 برای مواجهه با مسئله، به خیابانها اردوكشی كردند!؟
رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: بارها و بارها این سوال را نه در مجامع عمومی بلكه به شكلی كه قابل پاسخ دادن باشد مطرح كرده ایم پس چرا جواب نمی دهند، چرا عذرخواهی نمی كنند؟
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در جلسات خصوصی می گویند تقلبی رخ نداده بود، پس به چه علت كشور را دچار آن ضایعات كردید و به لبه پرتگاه بردید؟
ایشان با اشاره به اوضاع پرآشوب و خونین برخی كشورهای منطقه خاطرنشان كردند: می دانید اگر در فتنه 88 خدا كمك نمی كرد و گروههای مردمی به جان هم می افتادند كشور به چه روز و روزگاری می افتاد؟ كه البته خداوند نگذاشت و ملت هم بصیرت به خرج دادند.
حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به دانشجویی دیگر «شدت به خرج دادن» را به معنای جدیت و ایستادگی منطقی در بحث، قابل قبول دانستند اما تأكید كردند: اگر منظور از شدت بخرج دادن مخالفتِ همراه با عنف و زور باشد، كاملاً مخالفم.
رهبر انقلاب، نظر یكی دیگر از دانشجویان درباره ضرورت نظارت بر همه قوا و دستگاهها از جمله مجلس، قوه قضاییه و صدا و سیما را تأیید اما خاطرنشان كردند: چگونگی نظارت بر مجلس و دستگاه قضا، مطلب مهمی است كه فعالان دانشجویی می توانند روی آن كار پخته كنند و پیشنهاد دهند.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان چند سوال و پاسخ های آنها، خواستار بحث های دقیق درخصوص این موضوعات، در دانشگاهها شدند.
اولین سؤال: نسبت دانشجو و عنصر انقلابی با آرمانهای انقلاب چیست؟ رهبر انقلاب در پاسخ به این سؤال ابتدا به تبیین آرمانهای انقلاب و رابطه آنها با واقعیات جامعه پرداختند.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین این نكته را متذكر شدند كه دسترسی به آرمانهای انقلاب بدون نیرو و نشاط و جسارت و خط شكنی جوان ها امكان پذیر نیست.
ایشان افزودند: بر همین اساس باید نقش جوانان در تحقق آرمانهای انقلاب، جدی گرفته شود زیرا معتقدم جوانها توانایی گره گشایی دارند.
حضرت آیت الله خامنه ای بعد از این مقدمه، به تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی پرداختند و گفتند: نظام اسلامی دارای منظومه ای از آرمانها است كه باید برای رسیدن به همه آنها تلاش شود اما این آرمانها دارای رتبه بندی و درجات مختلف هستند.
ایشان رسیدن به جامعه ای «عادلانه، پیشرفته و معنوی» را از آرمانهای اصلی و درجه یك نظام اسلامی دانستند و در تشریح آن، خاطرنشان كردند: جامعه عادلانه، جامعه ای است كه هم مسئولان عادلانه رفتار كنند و هم مردم نسبت به یكدیگر عدالت داشته باشند، ضمن آنكه این جامعه در عرصه های علمی، سیاسی و تمدنی، پیشرفته و از نظر معنویت نیز سیراب باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه دستیابی به چنین آرمانی قطعاً قابل تحقق است و تاكنون نیز در این مسیر پیشرفتهای خوبی انجام شده، افزودند: چنین جامعه ای برای كشورهای اسلامی و غیراسلامی الگو خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای به برخی آرمانهای دیگر نظام اسلامی كه در مراتب بعد از این آرمان اصلی قرار دارد اشاره كردند و گفتند: اقتصاد مقاومتی، سلامت در جامعه، صنعت برتر، كشاورزی برتر، تجارت همراه با رونق، علم پیشرو، نفوذ فرهنگی و سیاسی در جهان، همه در منظومه آرمانهای نظام اسلامی قرار دارند و قابل تحقق نیز هستند.
سؤال دومی كه رهبر انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان مطرح كردند عبارت بود از «نسبت آرمانها با واقعیات؟»
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: به عنوان مثال تحریم ها یك واقعیت است و از طرف دیگر پیشرفت اقتصادی یكی از آرمانهای انقلاب است اكنون سؤال این است كه پیشرفت اقتصادی با واقعیتی همچون تحریم چگونه امكان پذیر است.
ایشان تأكید كردند: در موضوع نسبت آرمانگرایی با واقعیات، ما هم آرمانگرایی را كاملاً تأیید می كنیم و هم دیدن واقعیات را.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: آرمانگرایی بدون دیدن واقعیات، به خیالپردازی و توهم منجر خواهد شد البته باید میان واقعیات و آنچه كه تلاش می شود بعنوان واقعیات القاء شود، تفاوت قائل شد.
ایشان یكی از روشهای معمول در جنگ روانی را القاء واقعیت های غیرواقعی خواندند و تأكید كردند: یكی از كاركردهای بصیرت این است كه انسان واقعیات را آنطور كه هست، ببیند و دچار اشتباه نشود.
رهبر انقلاب اسلامی یكی دیگر از شگردهای جنگ روانی را بزرگنمایی بیش از حد برخی واقعیات و نادیده گرفتن واقعیات دیگر دانستند و گفتند: بعنوان نمونه، یكی از واقعیات این است كه بخشی از نخبگان از كشور خارج می شوند اما در كنار آن، واقعیت دیگری وجود دارد كه «افزایش چشمگیر دانشجویان نخبه» است، اما در تبلیغات، واقعیت اول بزرگنمایی می شود و واقعیت دوم به هیچ وجه گفته نمی شود.
حضرت آیت الله خامنه ای در نتیجه گیری این بحث تأكید كردند: فعال دانشجویی آرمانخواه كه واقعیات را هم می بیند، در هیچ شرایطی، چه هنگام پیروزیهای شیرین و چه هنگام هزیمت های تلخ، دچار احساس انفعال و یأس و بن بست نمی شود زیرا در آرمانخواهی صحیح و واقع بینانه، بن بست وجود ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: توقع من از دانشجویان عزیز این است كه همواره و در هر شرایطی، با نگاه واقع بینانه به دنبال آرمانها باشند.
حضرت آیت الله خامنه ای سؤال سوم خود را اینگونه مطرح كردند: «رابطه تكلیف مداری با دنبال نتیجه بودن چیست؟» ایشان در پاسخ به این سؤال به جمله معروف امام خمینی (ره) كه می فرمودند: «ما به دنبال تكلیف هستیم»، اشاره كردند و افزودند: آیا این جمله بدین معنا است كه امام با وجود آن سختی ها و زحماتی كه سالها متحمل شده بودند، دنبال نتیجه نبودند؟ قطعاً چنین چیزی صحیح نیست.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: تكلیف گرایی صحیح آن است كه انسان در راه رسیدن به نتیجه مطلوب براساس تكلیف عمل و از كارهای ضدتكلیف و نامشروع پرهیز كند.
حضرت آیت الله خامنه ای تأكید كردند: انسانی كه برای رسیدن به نتیجه براساس تكلیف عمل می كند، اگر به نتیجه مطلوب هم نرسد، احساس پشیمانی و خسارت نمی كند.
ایشان در جمع بندی این موضوع گفتند: تكلیف گرایی هیچ منافاتی با دنبال نتیجه بودن، ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی سپس به موضوع «ضرورت وجود شور و نشاط در دانشگاهها» پرداختند.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند: این شور و نشاط باید در محیط دانشگاه و در بخش های مختلف علمی، اجتماعی و سیاسی نمود پیدا كند.
ایشان، دانشگاه را محیط جستجوگر در زمینه مسائل كلان كشور و مسائل مختلف سیاسی دانستند و افزودند: بحث و تحلیل و فهم درست مسائل مختلف داخلی و بین المللی یكی از راههای ایجاد شور و نشاط در دانشگاهها است.
رهبر انقلاب اسلامی، شناخت مسائل اصلی و تفكیك آنها از مسائل فرعی و سرگرم نشدن به مسائل غیراولویت دار را یكی دیگر از زمینه های شور و نشاط در دانشگاهها، بیان كردند.
ایشان خاطرنشان كردند: محیطهای دانشجویی می توانند با بحثهای پرنشاط و تحرك آفرین، مسئولان كشور را در اولویت بندی صحیح مسائل كمك كنند.
رهبر انقلاب در تبیین مصادیقی كه می تواند در دانشگاهها دستمایه بحثهای حقیقی نشاط آفرین قرار گیرد به موضوع حماسه اقتصادی اشاره كردند.
ایشان افزودند: حماسه اقتصادی از جمله مسائل سرنوشت سازی است كه دانشجویان می توانند با بررسی عمیق حدود و راهكارهای آن به پیشرفت كشور، كمك بزرگی كنند.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند: البته حماسه اقتصادی، مسئله ای نیست كه ظرف چند ماه نتیجه دهد بلكه یك حركت بلندمدت است كه باید در سال جاری شروع شود.
ایشان اقتصاد مقاومتی و سبك زندگی را از دیگر موضوعات واقعی برشمردند كه بررسی ابعاد و زوایای آنها می تواند خون تازه ای در پیكره محیطهای دانشجویی و دانشگاهی جاری سازد.
رهبر انقلاب اسلامی، با دعوت از محیطهای دانشجویی برای بررسی عمیق «بیداری اسلامی» و فراز و نشیبهای آن در كشورهای منطقه تأكید كردند: بیداری اسلامی پدیده بسیار مهمی است كه با آنتی تزهای استكباری از بین نمی رود.
ایشان با اشاره به حوادث جاری در برخی كشورهای منطقه افزودند: این حوادث نشان می دهد كه عمق بیداری اسلامی در این كشورها وجود دارد اما به علت اینكه مسائل خوب مدیریت نشد و ناشیگری كردند امروز اوضاع كشور بزرگ مصر، بسیار دردناك شده است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: تشكلها و محیطهای دانشجویی با بحثهای عمیق درباره «روند بیداری اسلامی، خاكریز طولانی استكبار در مقابل این پدیده، اشتباهات صورت گرفته در كشورهای منطقه و مقایسه حوادث آنها با روند استقرار و استمرار جمهوری اسلامی در ایران»، به كشور و ملت خدمت خواهند كرد.
رهبر انقلاب بررسی و تبیین عمق راهبردی نظام اسلامی را از دیگر موضوعاتی دانستند كه می تواند به تحرك و نشاط فكری دانشگاهها كمك كنند.
ایشان خاطرنشان كردند: نگاه واقع بینانه به اوضاع منطقه نشان می دهد برخی موضوعات مایه استحكام نظام اسلامی و نشان دهنده عمق راهبردی و استراتژیك جمهوری اسلامی هستند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: هدف از سخنان صریح امام خمینی درباره هسته های انقلابی خارج از كشور، تشكیل این عمق استراتژیك بود كه امروز استكبار با دستپاچگی سعی در مبارزه با آن را دارد اما بجایی نخواهد رسید.
رهبر انقلاب تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف و دشمنی میان شیعه و سنی را خاطرنشان كردند و افزودند: شیعه را در نقاط مختلف می كوبند چرا كه تصور می كنند شیعیان پایگاه طبیعی جمهوری اسلامی اند اما دشمنان نمی دانند كه در بسیاری از كشورها، برادران اهل سنت با شدت بیشتری از نظام اسلامی دفاع می كنند.
رهبر انقلاب در جمع بندی این بخش از سخنانشان خطاب به جامعه دانشجویی تأكید كردند: «مسائل سیاسی – اجتماعیِ ناظر به واقعیات زندگی» می تواند نشاط و تحرك دانشگاهها را موجب شود و نتیجه مباحث را به عنوان فرآورده های علمی در اختیار مسئولان قرار دهد.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه سخنانشان، تلاش علمی را صحنه دیگری برای افزایش نشاط حقیقی در دانشگاهها دانستند.
ایشان افزودند: نیاز علمی از نیازهای اساسی و درجه یك كشور است و باید تلاش كنیم روند پیشرفتهای ده سال اخیر، بطور مضاعف ادامه یابد.
رهبر انقلاب، پیشرفت های علمی را گره گشای مشكلات اقتصادی – سیاسی و اجتماعی برشمردند و تأكید كردند: كار و پیشرفت علمی در دانشگاهها و در كشور باید بصورت جهادی انجام شود.
ایشان دانشجویان را به افزایش ارتباط با اساتید ارزشی و مكتبی، گسترش روابط با «مراجع فكریِ مورد اعتماد و سالم» و تقویت مطالعات فكری فراخواندند.
در این دیدار قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب 12 نفر از دانشجویان به نمایندگی از تشكلها و انجمن های علمی – فرهنگی –قرآنی و سیاسی دانشگاهها، دیدگاههای خود را درباره مسائل مختلف بیان كردند.
آقایان:
-    ابوالفضل چمندی – از اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
-    سهیل عظیمی – به نماینده گی از فعالان قرآنی
-    مصطفی دینی – از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران
-    احمد مداحی – نماینده بسیج دانشجویی
-    محمد رضایتی – از اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل
-    مهدی زینالو – از معاونت علمی ریاست جمهوری
-    علی محمدزاده – نماینده ی جنبش عدالتخواه دانشجویی
-    امین عباسی – نماینده تشكلهای اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی
-    مصطفی صادقی فر – نماینده دفتر تحكیم وحدت
-    محمد مهدی كرامتی – نخبه علمی و دانشجوی دكترا
-    حمیدرضا صالحیان – نماینده گروههای جهادی دانشجویی
-    و خانم فرزانه فرشید نیك – به نمایندگی از انجمن های علمی
دانشجویانی بودند كه در این دیدار دیدگاههای خود را مطرح كردند.
محورهای اصلی سخنان نمایندگان تشكلهای دانشجویی به این شرح است:
-    محكوم كردن فضاسازی برخی جریانها برای تطهیر فتنه گران سال 88 و حامیان آنها
-    انتقاد از تلاش برخی افراد و جریانها برای زیر سؤال بردن خدمات دولت
-    لزوم تبیین دقیق و روشن مقوله «اعتدال» از جانب رئیس جمهور منتخب
-    ضرورت ایجاد اندیشكده های اسلامی بمنظور عملی شدن كرسی های آزاداندیشی
-    وجود فضای عقلانی، علمی، پرنشاط و آزاد در دانشگاهها
-    هوشیاری در قبال طرح موضوع «مذاكره با امریكا» به بهانه لزوم حل مشكلات اقتصادی و شكستن تحریم ها
-    انتقاد از نگاه نادرست، صوری و فرمایشی به كرسی های آزاداندیشی
-    ضرورت نگاه صحیح به اسلامی كردن دانشگاهها
-    ایجاد بستر لازم برای فعالیت تشكل ها و كانونهای دانشجویی با سلایق مختلف و دیدگاههای انتقادی
-    پیشنهاد تشكیل دانشگاه «تربیت معلم و استاد قرآن كریم»
-    نگارش دروس معارف متناسب با رشته های تحصیلی در دانشگاهها
-    انتقاد از فرصت سوزی و ظلم عظیم به نظام، انقلاب و مردم در جریان فتنه 88 و محكوم كردن برخی تلاشها برای تطهیر فتنه سازان
-    اهمیت تعریف چارچوبهای نظری گفتمان امام خمینی به عنوان شاخص حركت صحیح سیاسی – اجتماعی – اقتصادی و فرهنگی
-    لزوم حفظ و تقویت فضای آرام و به دور از سیاست زدگی در دانشگاهها در جهت ادامه حركت پرشتاب و جهش های علمی كشور
-    گلایه از عدم حضور مسئولان در دانشگاهها
-    نظارت موشكافانه، نقادانه و منصفانه جریانهای دانشجویی بر عملكرد دولت یازدهم همچون دولتهای قبلی
-    ضرورت تبیین مرزهای تكلیف گرایی و نتیجه گرایی
-    اهمیت پرهیز از نگاههای جناحی و سیاسی در انتخاب وزیر جدید علوم
-    اثبات مجدد سلامت نظام انتخاباتی كشور در انتخابات خرداد 92 و روشن شدن دروغهای عناصر فتنه گر
-    گلایه از نبود نگاه عادلانه رسانه ای نسبت به مسائل و مشكلات مناطق مختلف كشور بویژه مناطق محروم
-    اهمیت نگاه جامع و متوازن به بخشهای خصوصی، تعاونی و دولتی
-    استفاده از ظرفیت های تشكلهای مردمی یا همان دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی
-    انتقاد از نگاههای صوری و ویترینی برخی دستگاهها به فعالیتهای فرهنگی
-    انتقاد از خودداری برخی قوا، نهادها و دستگاهها از پاسخگویی و شفاف سازی
-    ضرورت توجه شورای نگهبان به تبیین شفاف ملاك های احراز صلاحیت
-    آسیب شناسی رفتار انتخاباتی برخی جریانها و شخصیت ها در انتخابات ریاست جمهوری
-    لزوم تدوین چارچوب های نظارت ساختار یافته بر قوا و دستگاهها
-    ضرورت حاكم شدن گفتمان قانونگرایی بر تمام اجزای كشور و اجرای بدون كم و كاست قانون اساسی
-    لزوم نقش دادن به مردم در جهت تحقق حماسه اقتصادی، همانند نقش آفرینی برجسته در حماسه سیاسی و اجرای دقیق اصل 44 قانون اساسی
-    گلایه از برخورد تبعیض آمیز با برخی تشكل های دانشجویی، در دانشگاهها
-    ضرورت تبیین مختصات فضای با نشاط در دانشگاهها بمنظور جلوگیری از برخوردهای سلیقه ای
-    لزوم بازنگری جدی در منابع ترجمه ای علوم انسانی و زمینه سازی برای تولید علم بومی
-    اهمیت نوسازی ادبیات گفتمان انقلاب اسلامی بمنظور فراگیرتر شدن آن در میان قشرهای مختلف مردم
-    ضروت تدوین طرحی جامع برای تأمین و ساماندهی منابع مالی دانشگاهها
-    بهره گیری از ظرفیت دانشجویی در سطوح مختلف مدیریت كشور
-    توجه بیشتر به هنر اسلامی و متخصصان برخوردار از مبانی دینی در جهت عینیت یافتن سبك زندگی اسلامی
-    بركات فراوان اردوهای جهادی نظیر كادرسازی و نخبه پروری فرهنگی
-    ضرورت توجه بیشتر به روستاها و مناطق محروم و پیشنهاد راه اندازی شبكه تلویزیونی روستا
-    لزوم تشكیل نهاد صنفی و غیردولتی برای بهره مندی و حمایت از حركتهای جهادی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 7 مرداد 1392برچسب:,

] [ 15:14 ] [ رضااحسانی ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه