دیدار اساتید دانشگاه

اَین عمار!!!درجستجوی عمار...

عاشقان شهادت،فداییان ولایت

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ اَین عمار!!!درجستجوی عمار... خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

حضرت آیت الله خامنه ای ، برگزاری چنین جلساتی با اساتید دانشگاهها را در درجه اول اقدامی نمادین برای احترام به مقام علم و استاد دانشگاه دانستند و افزودند: هدف دوم از برگزاری این جلسات، شنیدن دیدگاههای متنوع اساتید محترم درباره مسائل دانشگاه و علم و همچنین مسائل كشور است.
ایشان با تأكید بر اینكه وجود نگاههای مختلف در میان اساتید دانشگاه، آموزنده و قابل توجه است، به موضوع حركت علمی رو به پیشرفت كشور اشاره كردند و گفتند: از حدود 12 سال پیش، حركتی درخصوص تولید علم و نگاه مجاهدت آمیز به كار و تلاش علمی در كشور آغاز شده كه این حركت نه تنها متوقف نشده بلكه سرعت آن افزایش پیدا كرده است.
حضرت آیت الله خامنه ای، این حركت و مجاهدت علمی را بسیار مهم و برای كشور و نظام جمهوری اسلامی، ضروری خواندند و افزودند: حتی مراكز معتبر اطلاع رسانی علمی دنیا با وجود برخی دیدگاههای منفی به نظام اسلامی، به این پیشرفت علمی اذعان كرده اند.
ایشان در بیان برخی آمارهای مراكز اطلاع رسانی علمی دنیا، گفتند: براساس این آمارها، رشد علمی كشور در 12 سال گذشته، نسبت به قبل از آن 16 برابر شده و رشد پیشرفت علم در ایران 13 برابر متوسط دنیا است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مراكز اطلاع رسانی علمی دنیا تأكید دارند كه اگر رشد پیشرفت علمی ایران، به همین صورت ادامه پیدا كند، پنج سال دیگر، ایران رتبه چهارم علمی دنیا را بدست خواهد آورد.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند: اگر در كنار این حركت پرشتاب علمی، گسترش  دانشگاهی كشور همچون افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان و اساتید دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد، بیشتر متوجه جایگاه ارزنده دستاوردهای علمی و دانشگاهی پس از انقلاب خواهیم شد.
ایشان یكی دیگر از نشانه های مجاهدت و پیشرفت علمی در كشور را، افزایش قابل توجه مقالات علمی پراستنادِ محققین ایرانی دانستند و تأكید كردند: همه این موارد، نشان دهنده مجاهدت و پیشرفت علمی ارزنده در كشور است كه باید این روند رو به رشد حفظ و تقویت شود.
حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به دانشگاهیان، استادان، دانشجویان و نخبگان تأكید كردند: نگذارید حركت علمی كشور از دور بیفتد و اجازه ندهید هیچ مانع و عاملی پیشرفت علمی دانشگاهها را سد كند.
ایشان، با اشاره به ارزش ذاتی علم از دیدگاه اسلام افزودند: تأكید مكرر بر تلاش همه جانبه برای پیشرفت علمی، فقط به علت احترام فراوان اسلام به علم و عالم نیست بلكه به این دلیل است كه علم، اقتدار آفرین است.
رهبر انقلاب، اقتدار اقتصادی، اقتدار سیاسی و افزایش آبرو و كرامت ملی در چشم جهانیان را پیامدهای حقیقی پیشرفت علمی برشمردند و افزودند: همه این واقعیتها و دلایل اثبات می كند كه شتاب علمی ایران، نباید به هیچ علتی، كند شود.
رهبر انقلاب با تأیید سخنان یكی از استادان درباره جبهه بندیهای سیاسی مختلف در دنیا افزودند: جبهه عنود و لجوجی كه بر خلاف ادعاهایش تنها از چند كشور معدود و سلطه طلب غربی تشكیل شده در مقابل نظام اسلامی و ملت ایران صف آرایی كرده و از هیچ نوع كارشكنی از جمله مانع تراشی در برابر پیشرفت علمی ایران خودداری نمی كند.
ایشان سخنان یكی دیگر از استادان دانشگاهها درباره ضرورت استفاده از دیپلماسی علمی و دانشگاهی را سخنی صحیح دانستند و خاطرنشان كردند: در عین حال باید توجه داشت كه طرف مقابل هم برای تحقق اهداف خاص خود برروی دیپلماسی علمی، سرمایه گذاری و برنامه ریزی كرده است.
حضرت آیت الله خامنه ای، اقتدار علمی را از جنس «اقتدار درون زا» خواندند و افزودند: تردیدی نیست كه بخشی از تحریم ها و فشارهای موجود با هدف جلوگیری از دست یابی ملت ایران به پیشرفت علمی و اقتدار درون زا، اعمال می شود، بنابراین از این زاویه نیز، پیشرفت علمی باید ادامه یابد.
رهبر انقلاب اسلامی، گفتمان حاكم بر دانشگاهها را در تحقق پیشرفت علمی كاملاً مؤثر دانستند و تأكید كردند: «گفتمان علمی، گفتمان پیشرفت علم و گفتمان پیشرفت عمومی كشور»، در دانشگاهها گسترش یابد تا انگیزه دانشگاهیان برای سهیم شدن در پیشرفت عمومی ایران تقویت گردد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اصرار بر ضرورت نوآوری علمی در دانشگاهها و قرار گرفتن پیشرفتهای علمی در خدمت نیازهای كشور افزودند: ظرفیتها و امكانات، طبعاً محدود است بنابراین در برنامه ریزیها و اقدامات علمی، تأمین نیازهای كشور به عنوان یك معیار و محور اساسی، مورد توجه كامل قرار داشته باشد.
ایشان با تأكید بر گره خوردن هرچه بیشتر تحقیقات علمی دانشگاهها با صنعت و تجارت افزودند: لازم است در زمینه نوآوری علمی، رقابتی سازنده میان دانشگاهها، مراكز علمی، اساتید و نخبگان بوجود آید و به دانشگاهها و عناصر برتر امتیازاتی داده شود.
ایشان از همه استادان، مدیران، عناصر مؤثر و متنفذ در فضای دانشگاهها درخواست كردند به هیچ وجه اجازه ندهید در دانشگاهها، مسائل كم اهمیت غیراساسی موج آفرین شود و فضای عمومی دانشگاهها را از دنباله گیری مسائل اساسی دور كند.
رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند: دشمنانی وجود دارند كه می خواهند حتی مسائل صنفی دانشگاهها را به سمت مسائل سیاسی و جنجالی بكشانند اما همه تلاش كنند كه دانشگاهها تحت الشعاع مسائل كوچك و تحت تأثیر جریانهای سیاسی قرار نگیرند.
حضرت آیت الله خامنه ای، اسلام و انقلاب اسلامی را عامل اصلی رفع موانع پیشرفت كشور خواندند و خاطرنشان كردند: اگر پیروزی انقلاب اسلامی نبود یقیناً قدرتهای سلطه گر اجازه نمی دادند كشوری مانند ایران كه مورد طمع آنان است به پیشرفت و خودباوری علمی برسد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: با توجه به این واقعیت، باید همه خود را به حفظ و پاسداری از آرمانها و ارزشهای انقلاب متعهد بدانیم.
ایشان ارتقای كیفی دانشگاهها را موضوعی بسیار مهم، مستقل و ضروری خواندند و افزودند: گسترش كمی دانشگاهها با ارزش و مؤثر است اما ارتقای كیفی دانشگاهها باید بیش از پیش مورد توجه كامل قرار گیرد و گسترش كمی با توجه به عمق یابی و گسترش كیفی پیگیری شود.
آخرین نكته سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در جمع استادان و پژوهشگران دانشگاهها، بر ضرورت افزایش حساسیت نسبت به زبان فارسی متمركز بود.
ایشان با اشاره به ظرفیت زبان فارسی برای استفاده در علوم مختلف افزودند: لازم است از پیشرفت علمی كشور، برای گسترش و نفوذ زبان فارسی در جهان استفاده شود.
رهبر انقلاب، استفاده از زبان فارسی در تحقیقات و پژوهشها، واژه سازی و ایجاد اصطلاحات فارسی برای مفاهیم علمی را از جمله روشهای مؤثر خواندند و افزودند: بگونه ای عمل كنید كه در آینده هركسی خواست از پیشرفتهای علمی ایران استفاده كند به آموختن زبان فارسی، نیازمند باشد.
ایشان با انتقاد از گسترش كاربرد واژه های فرنگی در سطوح مختلف جامعه افزودند: بسیاری از سنتهای غلطِ قبل از انقلاب، از بین رفته است اما متأسفانه سنت رنج آور استفاده از واژه های بیگانه، همچنان وجود دارد.
حضرت آیت الله خامنه ای در پایان در نگاهی كلان به مقوله پیشرفت علمی، خاطرنشان كردند: مراد از این پیشرفت، پیشرفت بر مبنای الگوی ایرانی اسلامی است چرا كه الگوهای غربی كه بر مبنای استثمار و استعمار شكل گرفته اند نتوانستند جامعه ای عادلانه و به دور از فقر و تبعیض و فساد اخلاقی ایجاد كنند.
ایشان افزودند: دستور كار قطعی نظام اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی است یعنی الگویی مستقل كه از هدایتهای اسلام سرچشمه می گیرد و از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد.
در آغاز این دیدار 9 نفر از استادان و پژوهشگران دیدگاههای جامعه دانشگاهی را درباره مسائل مختلف بویژه موضوعات علمی و دانشگاهی بیان كردند.
آقایان:
-    دكتر علی حائری – دكترای فارماكولوژی و استاد تمام دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی
-    دكتر كریم مظاهری – دكترای مهندسی هوا و فضا و استاد دانشگاه صنعتی شریف
-    دكتر محمود گلابچی – دكترای معماری، استاد تمام دانشگاه تهران
-    حجه السلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه – دكترای كلام اسلامی، استاد حوزه و دانشگاه
-    دكتر فؤاد ایزدی – دكترای ارتباط جمعی و استادیار دانشگاه تهران
-    دكتر حسین قناعتی – دكترای رادیولوژی و استاد تمام دانشگاه علوم پزشكی تهران
-    دكتر عبدالرضا مظاهری – دكترای عرفان اسلامی، استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی تهران
و خانم ها:
-    دكتر بهناز بخشنده – دكترای بیوتكنولوژی و استادیار پردیس علوم دانشگاه تهران
-    دكتر معصومه اسماعیلی – دكترای تخصصی مشاوره، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
به موارد زیر اشاره كردند:
-    لزوم افزایش اعتبارات نظام بیمه و درمان
-    اهمیت تثبیت مدیریت در دانشگاههای علوم پزشكی و تأثیر نداشتن گرایشهای سیاسی در تغییرات مدیران
-    لزوم تدوین برنامه ای منسجم برای تسهیل ورود متخصصان غیرایرانی علاقمند به حضور در ایران
-    رشد بالای بخش فنی – مهندسی و لزوم استمرار این رشد شتابنده
-    ضرورت توجه مضاعف به استقلال دانشگاهها، كاستن از مداخله های غیرموجه در زمینه پذیرش دانشجو و جذب اساتید
-    لزوم اعتماد مسئولان ذیربط به انتقادات نخبگان و تقویت فضای آزاداندیشی
-    انتقاد از ایجاد چالش برای دانشگاههای مرجع كشور در اثر برداشت نادرست از مفهوم عدالت در آموزش عالی
-    اهمیت بیان گزارش های واقعی در زمینه پیشرفت های علمی كشور و شكل ندادن به انتظارات غیرواقعی
-    ضرورت توجه خاص به علوم نوین و استراتژیك
-    سرمایه گذاری جدی در زیست فناوری و زیرشاخه های آن به دلیل ارزش افزوده بالای آن
-    اهمیت تدوین سند تحقق معماری ایرانی و اسلامی در چارچوب نقشه جامع علمی كشور
-    لزوم ارزیابی همه جانبه آموزش هنر در كشور
-    رشد چشمگیر پیشرفت های پژوهشی كشور در پرتو «راهبردهای رهبری، حضور مؤثر جوانان نخبه و اجرای طرحهای كلان ملی»
-    ضرورت اصلاح جهت گیری نظام آموزشی كشور به سمت پژوهش محوری
-    لزوم ایجاد دانشگاههای نسل نو، كارآفرین و تمدن ساز
-    سرعت كم تولید علوم انسانی بومی و لزوم سند جامع تحول بنیادین علوم انسانی
-    توجه ویژه به برخی تغییرات تدریجی در روابط اجتماعی و ذائقه جامعه و تأثیرات آن بر بنیان خانواده
-    اختلاف نظر میان جامعه سیاسی و نخبگانی كشورهای غربی درخصوص ایران و لزوم شناسایی دقیق این اختلاف نظرها و بهره برداری منطقی از آنها
-    پیشنهاد تأسیس مركز پژوهشی و مطالعات غرب معاصر
-    پیشنهاد تشكیل شورای عالی دیپلماسی عمومی برای استفاده از ظرفیتهای غیررسمی در ارتباطات منطقه ای و جهانی
-    ضرورت اصلاح نظام بیمه و نحوه ارتباط آن با حوزه سلامت
-    عدم ثبات مدیران در حوزه سلامت و زیانهای برخی تصمیم های خلق الساعه
-    تأثیر اصلاح سبك زندگی برای مقابله با چالش های حوزه سلامت
-    اظهار نگرانی از بازگشت مجدد فضای تنش های سیاسی به دانشگاهها
-    ضرورت ایجاد فضای بازتر برای نظریه پردازی در علوم انسانی در دانشگاهها
-    انتقاد از استفاده نكردن حداكثری از ظرفیت اساتید علوم انسانی در سطوح ارشد مدیریتی
-    لزوم اصلاح نگاه مسئولان به دانشگاه آزاد اسلامی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,

] [ 9:51 ] [ رضااحسانی ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه