انقلاب بحرین را چه کسی هدایت می‌کند؟

اَین عمار!!!درجستجوی عمار...

عاشقان شهادت،فداییان ولایت

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ اَین عمار!!!درجستجوی عمار... خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

 آیتالله شیخ «عیسی احمد قاسم الدرازی البحرانی» از برجسته‌ترین علما و رهبران سیاسی بحرین است که در روستای الدراز، اطراف منامه، پایتخت بحرین دیده به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی خود را در همان روستای محل تولدش به پایان رساند.

شیخ پس ازآن به تحصیلات دینی اهتمام ورزید و دردهه ۶۰ باحضور درمحضرشیخ «علوی الغریفی» پای در راه کسب علوم دینی گذاشت تا پس از آن راهی نجف اشرف شود و تحصیلات خود را در رشته‌های مختلف علوم دینی ازجمله فقه ادامه دهد.

وی درطول تحصیل خود درنجف اشرف ازمحضر شهید «آیت الله محمد باقرصدر» از علمای برجسته عراق بهره جست.

کشور کوچک بحرین که تنها ۷۰۰ هزارنفرجمعیت دارد و سال ۱۹۷۱ میلادی ۷ سال قبل از وقوع انقلاب اسلامی درایران، از ایران استقلال یافت از ۴۰ سال پیش تحت حکومت خاندان آل خلیفه قرار داشت.آل خلیفه خاندانی است که سال ها پیش با مهاجرت از عربستان در این کشور قدرت را دراختیار گرفته بود و بعد از استقلال جزایر بحرین از ایران، رسماً در این کشور تازه استقلال یافته، حکومت تشکیل داد.

اکثریت مردم مجمع الجزایر بحرین را شیعیان دوازده امامی تشکیل می دهند و اقلیت های دینی دیگری از جمله اهل سنت نیز در کنارشیعیان زندگی می کنند.

بحرین یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که قراردادهای دفاعی و نظامی زیادی با کشورهای غربی و آمریکا دارد.  در حال حاضر ناوگان پنجم نیروی دریای ارتش آمریکا در سواحل این کشور مستقر است.

علی رغم اینکه شیعیان در این کشور اکثریت هستند، اما حکومت به آنها به مثابه اقلیت نگاه می کند؛ آل خلیفه کمترین جایگاه ها و مناصب حکومتی را در اختیار شیعیان قرار داده و شیعیان را از عرصه سیاسی این کشور حذف کرده است.

شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه کنونی بحرین درسال ۱۹۹۹ به قدرت رسید و درابتدای زمامداری خود قول اصلاحات سیاسی و اقتصادی و رفع تبعیض علیه شیعیان را داد. وی درسال ۲۰۰۱ دربحرین رفراندومی رامبنی بر لزوم آزادسازی سیاسی در کشور برگزار کرد و درسال ۲۰۰۲ با تغییر قانون اساسی کشور، مقام امیر را به پادشاه تغییر داد.دراکتبرسال ۲۰۰۲ انتخابات پارلمانی در بحرین پس از ۳۰ سال برگزار شد اما این انتخابات با توجه به تبعیضات زیادی که خاندان حاکم علیه شیعیان در نظر گرفته بود، ازسوی شیعیان بحرین تحریم شد و اکثریت پارلمان را حامیان آل خلیفه در اختیارگرفتند.

در بحرین طیفی از نیروهای بنیادگرا وسلفی مرتبط با القاعده و نیروهای لیبرال طرفدار غرب نیز فعالیت دارند و از این حیث، بحرین در قیاس با کشورهای هم‌جوار وضعیتی منحصربه فرد دارد.

بحرین روابط خوب و مستحکمی با آمریکا دارد و ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به عنوان حافظ منافع این کشور در خلیج فارس، دریای عمان، دریای سرخ،خلیج عدن و بخش‌هایی از اقیانوس هند در سواحل بحرین مستقر شده است.

 ** بازگشت آیت الله به وطن

با شکل‌گیری پارلمان بحرین پس ازاعلام استقلال این جزایر از ایران، مهمترین هدف آن تدوین قانون اساسی جدید برای این کشور عنوان شد لذا شیخ قاسم با بازگشت به میهن، خود کاندیدای پارلمان شد وبا کسب”بالاترین آرا” به پارلمان بحرین راه یافت.

آیت الله شیخ عیسی قاسم، درسال ۱۹۷۱ پس از راه یابی به مجلس، تا زمان انحلال این مجلس با تلاش زیاد هرآنچه که در توان داشت، به مردم بحرین خدمت و در زمینه جاری شدن احکام و اصول دینی در قانون گذاری در این کشور تلاش کرد.

آیت الله، ۴۱ سال پیش از اینکه موج بیداری اسلامی به بحرین برسد به همراه تعداد دیگری ازعلمای وقت بحرین «جمعیت بیداری اسلامی» را در این کشور تأسیس می کنند و این آغاز فعالیت سیاسی شیخ عیسی قاسم است.

باگذشت زمان و در ابتدای «دهه نود میلادی»، وی راهی شهر مقدس قم شد و تا ۸ مارس ۲۰۰۱ تحصیلات حوزوی وعلوم دینی خود را در محضر اساتید بزرگی چون آیت الله کاظم حائری و آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد.

آیت الله شیخ عیسی قاسم در کنار علامه مصباح یزدی

پس از آن دوباره راهی وطن شد تا رسالت تدریس وآگاهی و بیداری مردم نسبت به ظلم و ستم خاندان آل‌خلیفه را با برگزاری جلسات دینی و اقامه نماز جمعه برعهده گیرد.

آیت الله عیسی قاسم که برجسته ترین و با نفوذترین رهبر مذهبی در بحرین است، لذا در اولین گام پس از بازگشت به بحرین، برپایی نمازهای جمعه را در دستور کار قرار می دهد، نمازهایی که بعدها به منبر افشای فساد خاندان حاکم تبدیل می شود.

کسانی که سخنرانی‌های شیخ را گوش کرده اند به خوبی می‌دانند که زبان وی زبان حال مردم است وهیچ‌گاه کسی موفق نشده،‌ او را از گفتن حق یاحقیقت یا دفاع ازآن باز دارد.

 ** نقش شیخ عیسی قاسم در انقلاب مردمی ۱۴ فوریه

با آغاز قیام مسالمت‌آمیزمردم بحرین در ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱، جنبش الوفاق که شیخ عیسی قاسم رهبرمعنوی آن است، رهبری و هدایت اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم این کشورنسبت به ظلم وستم آل‌خلیفه و مطالبه حقوق برحقشان را برعهده گرفت.

در ابتدای انقلاب، مردم بحرین با گل به خیابان ها می آمدند تا اعلام کنند که قصدشان جنگ با نظام نیست بلکه خواهان تغییر وضع موجود هستند؛ البته آلخلیفه نیز همان ابتدا اعلام کرد که به مطالبات پاسخ خواهد داد، لذا درسال ۲۰۱۱ میلادی انتخابات پارلمانی در این کشور برگزارشد اما نتایج این انتخابات جور دیگری از آب درآمد.

شیعیان در انتخابات ۱۸ کرسی را بدست آورند و مابقی کرسی ها به حامیان آلخلیفه رسید.

شیخ سلمان از نزدیکان آیت الله قاسم رهبری معنوی جمعیت الوفاق بحرین، درباره نتایج انتخابات اعلام کرد که نتایج این انتخابات دروغ است و رژیم نتایجی غیر واقعی را تحویل مردم داده است.

با اوج گیری انقلاب ها در منطقه و پیروزی مردم تونس در به زیرکشیدن دیکتاتوری «بن علی»، مردم بحرین نیز اعتراضات خود را شدت بخشیدند و کم کم سراسر بحرین شاهد اعتراضات مردمی شد اما پادشاه در مورد میزان حضورمردم در خیابان ها نظر دیگری داشت.حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین در یک اظهارنظر جنجالی مخالفانش را اندک خواند و این باعث ناراحتی مردم و علما شد. آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبرشیعیان بحرین پس از این اظهارنظر شخصاً وارد میدان شد و مردم را به برپایی تظاهراتی عمومی دعوت کرد، تظاهراتی که «لبیک یا بحرین» نام داشت.

چند روز بعد و در موعد مقرر نیم میلیون نفر از مردم بحرین در پاسخ به دعوت روحانیت، به خیابان ها می آیند و در کنار آیتالله عیسی قاسم بزرگترین راهپیمایی تاریخ بحرین را رقم زدند.

اندکی بعد و وزارت دادگستری نامه ای خطاب به شیخ می نویسد و در آن به آیت الله قاسم توهین می کند؛ مردم بازهم در کنار روحانیت به پا می خیزند و در چهارم شهریور ماه سال ۹۰ تمام نمازهای جمعه همان هفته را تعطیل و نماز جمعه ای پرشکوه را به امامت آیت الله العظمی شیخ عیسی قاسم در منامه برپا می کنند تا رسماً از رهبری روحانیت در قیام علیه دیکتاتور اعلام حمایت کنند.

** فتوای تاریخی شیخ؛ بلای جان فساد آل خلیفه

شیخ عیسی قاسم که ریاست شورای علمای بحرین را نیز بر عهده دارد در اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی (اواخر سال ۹۰) در پی تعرض و تجاوز گروهی از نظامیان وابسته به رژیم، به زنان مسلمان بحرین، فتوایی تاریخی صادر می کند.

وی با تأکید بر اینکه مردم نباید به ذلت و خواری تن دهند، ازمردان این کشور خواست که در صورت مشاهده تعرض نیروهای آل خلیفه به زنان و دختران، این نیروها را زیر بگیرند.

آیت الله “شیخ عیسی قاسم” که در منطقه الدراز بحرین سخن می گفت، اعلام کرد که “هرکسی را که مشاهده کردید در حال تعرض به یک دخترمؤمن است، او را زیر بگیرید… بله او را زیر بگیرید.”

وی با تأکید برمخالفتش با ابقای زنان در بازداشتگاه ها و زندان ها، می گوید: این زخمی است که به دلیل سیاست های ظالمانه در وجدان ملت ایجاد می شود و ممکن نیست که محو شود.

پس از این سخنان بود که دیگر خبری از تجاوز و تعرض به زنان و دختران بحرینی مخابره نشد.

** بحرین و پیروزی قریب الوقوع

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد کشورهای بیدار شده مسلمان نظرات دقیقی دارند و حتی به زبان عربی با ایشان مستقیم از خطبه های نماز جمعه سخن گفته اند، اما نظرات ایشان در مورد بحرین کمی متفاوت و احساسی تر است.

ایشان امسال در مراسم سالگرد ارتحال امام راحل، با اشاره به تحولات بحرین، فرمودند: «البته اینجا لازم است قطعا با صراحت بگویم که در این حوادث منطقه، مردم بحرین در مظلومیت مضاعف به سر می‌برند. حقیقتاً مظلوم هستند

«به وسیله رژیم مستبد و دیکتاتوری بی‌جهت و بدون دلیل سرکوب می‌شوند و اعتراض آنها باخشن‌ترین وضعیت پاسخ داده می‌شود، در حالی که آنها چه می‌خواهند؟ آنها اولین وابتدایی‌ترین نیازهای انسانی یک کشورمردم‌سالار را طلب می‌کنند. چیز زیادی نمی‌خواهند.»

بیش از ۱۵ ماه از آغاز قیام بحرینی ها می گذرد و اینک «آیت الله عیسی قاسم» رهبری قیامی را برعهده دارد که مردمش از قیام خسته نیستند و همچنان ندای “لیبیک یا بحرین” از آن به گوش می رسد، ندایی که ماه هاست عربستان سعودی و امارات با کمک نظامیان آل خلیفه و به زور سلاح قصد خاموش کردنش را دارند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 19 آبان 1391برچسب:,

] [ 10:24 ] [ رضااحسانی ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه